09 Eylül 2008

SECOND LİFE; DÜNYA'DAN VE TÜRKİYE'DEN YANSIMALAR.

Sevgili okurlar,

Haftalık olarak yayınlanan, BThaber dergisinin bu haftaki sayısında ( 08 - 14 Eylül 2008 ), Second Life'ın dünyada ve ülkemizde gördüğü ilgi hakkında değerlendirmeler yapılıyor. Sydney Morning Herald gazetesinden Kim MacKenzie'nin bir araştırması yer alıyor. MacKenzie bu araştırmasında, bir yıllık izlemesinin sonuçlarını açıklıyor. Fakat, bu araştırmanın sonuçlarından karamsar bir tablo ortaya çıkıyor. Türkiye'de ise bunun tam tersi değerlendirmeler görüyoruz. Brand Institute ve SLTurkey sitesi ortaklarından Jachanu Alexandre (O.Ö.) ile yapılan bir röportajda ise, Second Life'ın büyümesi ve kullanıcı sayısındaki artışa dikkat çekiliyor. Rixos ve Vestel'in pazarlama yetkilileri de, kendi firmalarının second life üzerindeki pazarlama faaliyetlerine ilişkin olarak olumlu baktıklarını belirtiyorlar.

İlgiyle okuyacağınızı umuyorum.

SECOND LİFE'TA İKİNCİ RAUNT

ŞUBAT ayında yayınlanan 658'inci sayımızda "Second Life" platformunu manşete taşımış, siber ortamda ikinci bir yaşam sunan bu evrenin özellikle şirketler nezdinde popülaritesini sürekli artırdığından bahsetmiştik. Haberimizde bu platformun şirketlerin pazarlama stratejileri için gittikçe değer kazanan bir mecra olduğunu belirtiyor, bu evrenin kendine özgü bir ekonomisi olduğundan bahsediyor, hatta bu platformda siber arsalar alıp satarak zengin olanların varlığından bahsediyorduk.
Fakat zaman geçtikçe bu işin büyüsünün ortadan kalktığına dair görüşler daha bir sesli olarak dillendirilmeye başlandı. Gerek kullanıcıların sık sık yaşadıkları teknik sorunların bir türlü tam olarak ortadan kaldırılamaması, gerek bazı şirketlerin Second Life platformunun karmaşık B2C iş modellerini planlamak için yeterli görmemesi gibi nedenle bu platformun popülaritesinin düştüğüne dair kanılar giderek yayılıyor. Geçtiğimiz ay BMW'nin Second Life platformdan ayrılmaya hazırlandığı yönünde gelen açıklamanın ardından, bu ay da Kim MacKenzie adlı araştırmacıdan "Second Life'in giderek bir hayalet kasabaya dönüştüğüne" dair yorum geldi.

Sydney Morning Herald gazetesinde "Second Life Ölüyor" başlığıyla yayınlanan ve MacKenzie'nin doktora tezi araştırmasını temel alan makale, Second Life'a yatırım yapan ve bu platformda pazarlama açısından büyük beklentileri olan bazı şirketlerin kiraladıkları adaları kapama yoluna gittiklerini belirtiyor. Makalede şöyle deniyor: "MacKenzie'nin araştırmasına göre, özellikle büyük ölçekli şirketler Second Life'a olan ilgilerini kaybediyorlar. Dell, Toyota, Coca-Cola, AOL ve Vodafone gibi şirketlerin adacıkları adeta bir hayalet şehir görünümünde". Makalede MacKenzie'nin yaklaşık bir yıl boyunca izlemeye aldığı toplam 20 şirkete ait adadan 10 tanesinin kapandığı da önemli bir detay olarak not alıyor ki, bunlardan biri de yazıda geçen AOL.
Second Life'ın gidişine dair karamsar tablo sadece AOL'un ayrılışı, BMW'nin ayrılmaya karar vermesi ve MacKenzie'nin araştırma sonuçları gibi haberlerle sınırlı değil. Özellikle geçtiğimiz yıl sonundan itibaren Second Life ekonomisinde bir yavaşlamanın göze çarptığına dair çok sayıda haber bu savı destekler nitelikte. Google Trends üzerinden gelen Second Life araması bile Second Life'ın artık 2007'nin ortalarındaki kadar gündemde olmadığını gösteriyor. Second Life'ın buna karşılık olarak siber platformda ada satın almayı iyice kolaylaştıran bazı yeni yaklaşımları devreye sokması son dönemde bir kıpırdanmaya neden olsa da, yine de platformda yer almak isteyenlerin kafalarında birtakım soru işaretleri dolaşıyor. Diğer yandan Second Life, Google'ın Lively adını verdiği siber yaşam platformunun nefesini de yakında ensesinde hissetmeye başlayacak gibi görünüyor. Yine de genel olarak yorumlar siber yaşam fikrinin biraz erken hayata geçmiş bir fikir olduğu, bu işin kabullenilebilmesi için herşeyden önce hatalardan arınmış yeni bir platforma ihtiyaç duyulduğu yönünde.

TÜRKİYE'DEKİ ŞİRKETLER HALİNDEN MEMNUN

Dünyada bu iş iyice sorgulansa da Türkiye'deki Second Life'a yatırım yapan şirketler hallerinden oldukça memnun görünüyorlar. Örneğin Brand Institute'a ait olan SLTurkey.com platformu adına bu konuya dair sorularımızı cevaplayan Orkut Özdemirci, Second Life'ın etkisinin azaldığına dair iddiaların gerçeği yansıtmadığı görüşünde. Second Life'ın 2008 yılının ilk çeyreğinde yüzde 44 büyüme kaydettiğini -ki burada kastedilen büyümenin Second Life üzerinde satın alınan siber adaların toplam yüzölçümündeki büyüme olduğunu not düşmek lazım, platforma profesyonel olarak girdikleri günden beri kullanıcı sayısının 3 kat, anlık çevrimiçi kullanıcı sayısında ise 2 kat artış gerçekleştiğini ifade ediyor. Özdemirci, "Dolayısıyla Second Life'in etkisinin azaldığına ya da kullanıcı kaybettiğine dair yapılan yorum ve manipulasyonlar kimi zaman rakip markaların, kimi zaman ise platformu gerektiği gibi algılayamamış kurum veya kullanıcı bloglarının ürünüdür, gerçeği yansıtmamaktadır" diyor.

Bunun üzerine Second Life üzerinde ada sahibi olan Rixos ve Vestel'e dönüp Second Life üzerindeki pazarlama faaliyetlerinin ne durumda olduğunu sorduk. Second Life'taki otellerinin bu platformda öncü bir role sahip olması nedeniyle büyük ilgi gördüğünü belirten Rixos Web Pazarlama Müdürü Eyüp Kaplan, bunu yenilikçi bir pazarlama kanalı olarak değerlendirdiklerini ve dünyanın her yerinde olumlu dönüş aldıklarını söylüyor. Hatta Second Life Rixos otelinde Hong Kong Politeknik Üniversitesi Otelcilik ve Turizm İşletmeciliği Okulu'ndan yaklaşık 200 öğrenciye laboratuvar ortamında Rixos otellerini anlattıkları ve oteli gezdirdikleri bir etkinlik bile düzenlemişler. Vestel Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Buket Besen Kafalı ise "Vestel, Second Life'a ilk Türk markası olarak katıldı. Second Life'a girmekteki asıl beklentimiz satış yapmak değil, 'Mor inek' olup dünya devlerinin yer aldığı bir mecrada ilk Türk markası olmaktı ve biz bu hedefe ulaştık" sözleriyle zaten ticari bir beklenti içinde olmadıklarının altını çiziyor. Buna rağmen yine de Türk kullanıcılar başta olmak üzere Vestel adasını ziyaret eden herkesin ilgisini çekebilecek etkinlikler düzenlemekten geri kalmadıklarını da ifade ediyor. Hem Rixos, hem Vestel mevcut kullanıcı sayısından memnun olmakla birlikte, bunu artırmak için çalıştıklarını söylüyorlar.

Sonuç olarak Second Life, en azından siber dünyanın pazarlama konusunda getireceği yeni fırsatları önden görüp değerlendirmek ve şirketin adından söz ettirmek için iyi bir platform gibi görünüyor. Ancak konu yatırım geri dönüşü olduğunda, kısa vadede fazla umutlanmamakta fayda var.

Kaynak : BThaber / sayı :687